Maatschappelijk gevoelige onderwerpen bespreken in de klas

Gespreksleidraad voor leraren in het voortgezet onderwijs 5. Wat valt je op in het verhaal van de ander? Bij deze stap vraag je leerlingen zich te verplaatsen in andere meningen en standpunten. Niet om ze van mening te laten veranderen, maar om zich te leren inleven in een ander en hen nieuwe inzichten te laten vormen en delen. Hierbij komen de meningen aan bod die je bij stap 3 al wel hebt geïnventariseerd, maar die wellicht niet actief in de klas worden aangehangen. Bij deze stap vraag je leerlingen dus ook om zich in te leven in het perspectief van de groep of de mensen waar het thema over gaat. Vragen die je kunt stellen zijn: • ‘Is er een ander gezichtspunt of standpunt dat we nog niet belicht hebben?’ • ‘Wat zou diegene denken en welke redenen zou diegene kunnen hebben om dit te denken? • ‘Hoe denkt de ander volgens jou?’ • ‘Waarom zou een ander dit (belangrijk) vinden?’ • ‘Welke argumenten heb je gehoord van anderen die je wellicht nog niet kende?’ 6. Hoe ging het gesprek? Dit is de laatste stap en deze houdt in dat je inhoudelijk het gesprek gaat afsluiten. Hiervoor hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn over het thema: verschillende meningen mógen. Wel is het belangrijk om samen terug te kijken op het proces van het voeren van een (spannend) gesprek. Vraag bijvoorbeeld: • ‘Waar heeft dit gesprek ons gebracht?’ • ‘Hoe was het om dit gesprek op deze manier met elkaar te voeren?’ • ‘Hebben we ons gehouden aan de gespreksregels en heeft dit geholpen?’ • ‘Welke oplossingen kunnen jullie bedenken in hoe je samen nog beter kunt omgaan met verschillen of conflicten?’ • ‘Hebben jullie genoeg ruimte gegeven aan iedereen, ook diegenen die zich niet meteen durfden uit te spreken? Waarom is het belangrijk om dit te doen?’ Tot slot: Reflecteer zelf op het gesprek. Zijn de doelen die je had bedacht gehaald? Waarom wel of niet? Waar wil je bij een volgende dialoog met deze klas op letten of wat wil je anders doen? Was het voldoende veilig voor iedereen? Zo niet, wat kun je de volgende keer doen om dit wel te bereiken? Wil je meer weten over deze stappen, volg dan de gratis e-learning Dialoog onder Druk van Stichting School & Veiligheid. Tip! Op de volgende pagina staat een spiekbriefje. Print het uit en gebruik het bij gesprekken! 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=