83 mag je elke uitgave van de school ter discussie stellen. De belangrijkste tip is om niet de hele begroting na te rekenen: het kost veel tijd, en de kans dat je een fout vindt is heel klein. Beter is om te bedenken waar de MR meer geld aan zou willen uitgeven, en waar wat minder geld naar toe mag. Bedenk dus eerst eens wat er anders moet op school. Kies een paar onderwerpen uit en ga proberen daar geld voor te regelen. Je zou hierbij kunnen denken aan bijvoorbeeld een nieuw fietsenhok, beter meubilair in de aula, of extra leraren. Hierbij geven we je een aantal tips om het adviseren over de begroting makkelijker te maken: • Je moet begrijpen wat er staat, maar begrijp vooral het verhaal achter de cijfers, niet of alle procenten kloppen e.d. Je adviseert niet over getallen, maar over beleidskeuzes. • Controleer of de school winst of verlies maakt. En of al het verdiende geld in het jaar uitgegeven wordt waarin het bestemd wordt. Als er wel sprake is van verlies of winst vraag dan naar de oorzaak en doelstelling van dat geld. • Vraag naar de verhouding leerlingen/leraren. Daaruit kun je opmaken of er misschien meer geld naar de docenten zou moeten. • Je hebt altijd het recht om je te laten informeren. Laat je bijvoorbeeld informeren door de financieel medewerkers van de school of vraag de accountant van de school om een toelichting. Je kan ook vragen of een docent economie of bedrijfseconomie je hierbij kan helpen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=