72 Soms is er één voorstel waar verschillende groepen, andere problemen of belangen bij hebben. Dan krijg je zoiets als het volgende schema: Meestal gaan mensen in deze situatie ruzie maken en proberen hun zin te krijgen. De leerlingen gaan roepen dat de docenten lui zijn en de docenten gaan roepen dat ze al zoveel moeten doen. Dat leidt alleen tot ruzie, en niet tot oplossingen. Wat je beter kunt doen, is kijken of je een oplossing kunt verzinnen waar iedereen het mee eens is. Zie het volgende schema: Belang Voorstel Probleem Belang leerling: weten waar je aan toe bent Belang docent: werkdruk verminderen Docenten moeten examens in 5 dagen nakijken Docenten moeten examens in 15 dagen nakijken Leuk voor leerlingen, niet voor docenten Fijn voor docenten, niet voor leerlingen Belang of probleem Oplossing Belang leerling: weten waar je aan toe bent Belang docent: werkdruk verminderen Docenten spreiden examens over verschillende weken, zodat ze per week maar een groep hoeven na te kijken.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=