70 Fase 4: Onderhandelen Na de fasen van het aftasten en onderzoeken komt het echte ‘onderhandelen’. De kern van het onderhandelen gaat over twee uitdrukkingen: ‘beide partijen moeten iets toegeven’ en ‘voor wat hoort wat’. In deze fase gaat het om de manier waarop toegegeven wordt aan de ander en tegenprestaties worden gevraagd, oftewel: “Als u dit doet, dan wil ik dat ervoor terug geven”. Vaak is dit lastig voor leerlingen, omdat je afhankelijk lijkt van wat de directeur wil toegeven. Onthoud daarom altijd goed dat wat er op school gebeurt mede afhankelijk is van de leerlingen. Probeer je resultaten binnen te halen, maar ben niet (te) teleurgesteld als het een keer niet lukt! Denk terug aan eerdere ervaring met onderhandelen: bijvoorbeeld met straten verkopen bij Monopoly. Zet ook je troefkaart in: jij bent een scholier, en school is er voor de scholieren, toch? Als je voorstel echt in het belang is van de scholieren en het onderwijs, dan moet het bestuur dat ook erkennen. Fase 5: Afsluiten Iedere onderhandeling waarin een duidelijk beslissing is genomen, moet worden vastgelegd op papier. Zorg dat je al je afspraken met de schoolleiding opschrijft en dat die worden nagekomen. Dat kan door de directeur een overeenkomst te laten ondertekenen, of door de afspraken na afloop van je gesprek te mailen aan de directie ter bevestiging. Tijdens alle MR-vergaderingen worden als het goed is notulen gemaakt. Controleer na afloop – of bij de volgende vergadering – of de notulen goed weergeven wat jij hebt afgesproken. Daarnaast moet je, wil je de onderhandeling succesvol afsluiten, zorgen voor tevredenheid bij de andere partij. Geef de schoolleiding het gevoel dat ze heel wat bereikt hebben, terwijl jij precies krijgt wat je wilde!
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=