scholieren. Als de leerlingen in de MR een probleem hebben, kunnen ze daarmee naar het schoolbestuur en het officieel aankaarten. De MR heeft de wet achter zich waardoor het bestuur die problemen serieus moet nemen en in samenspraak met de MR voor een oplossing moet zorgen (of er op zijn minst over na denken). Het proces van besluitvormingen door verschillende partijen noemen we Medezeggenschap. Omdat de besluiten worden genomen door verschillende mensen (bestuur, ouders, docenten en leerlingen) in plaats van door één groep (alleen de directie), is er meer aandacht voor de verschillende belangen. Iedereen krijgt de kans “iets te zeggen”. Daardoor is er ook meer steun voor de regels en het beleid van het schoolbestuur. Bovendien wordt zo ook duidelijk wat de scholier belangrijk vindt en kan de leerling invloed uitoefenen op wat er allemaal op school gebeurt. Ook heeft medezeggenschap een controlerende functie. Dat houdt in dat je in de gaten houdt welke beslissingen er gemaakt worden en waarom. Als je denkt dat de school een onverstandige beslissing maakt, kan je daar op tijd iets van zeggen. Als de school het juist goed doet, en er is alle mogelijkheid om de school te verbeteren, dan kan je met voorstellen komen (of met complimentjes voor de rector!). Het is niet meer dan logisch dat scholieren meepraten over hun eigen onderwijs, toch? Wie weet er beter wat er wel en niet werkt voor scholieren, dan die scholieren zelf? In dit boekje behandelen we hoe medezeggenschap werkt. De medezeggenschapsraad is natuurlijk niet de enige partij die bepaalt wat er gebeurt, maar bevindt zich in een omgeving waarin allerlei partijen met elkaar samenwerken. Er zijn vier partijen waar je sowieso mee te maken krijgt. Dat zie je in de figuur hiernaast. Anouk en Sven besluiten om lid te worden van de MR en de problemen en hun oplossingen daar aan te kaarten. Ze zitten vol ideeën over de school en het onderwijs, én ze krijgen van klasgenoten ook informatie en vragen voor het schoolbestuur. Anouk en Sven vormen zo een brug tussen de scholieren en het schoolbestuur. 7
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=