LAKS

69 enquête. Als een grote groep scholieren iets wil, dan moet men dat wel serieus nemen! Als beide partijen een voorstel op tafel hebben gelegd is bekend wat beide partijen willen. In deze fase probeer je te onderzoeken hoeveel ruimte er is om te onderhandelen. Vaak maken onderhandelaars gebruik van zogenaamde ‘proefballonnetjes’ om alternatieven te onderzoeken. Bijvoorbeeld: “Zou ... wellicht voor jou acceptabel kunnen zijn of behoort alternatief x tot de mogelijkheden?”. Tast de onderhandelingsruimte af met tijdelijke voorstellen: “Wat als ..., dan misschien …” of “Als ik ..., bent u dan bereid om ...?”. Denk ook aan de technieken uit het eerdere stukje over lobbyen! Dit over en weer aftasten is belangrijk. Het is net zoals pokémon kaartjes of knikkers ruilen op de basisschool. Je moet een beetje slim zijn en je best doen voor de beste ruil mogelijk. Soms is de discussie inhoudelijk, maar soms worden er ook wel suggestieve vragen of opmerkingen gemaakt. De directeur kan bijvoorbeeld zeggen: “Ik heb net nog een groep leerlingen gesproken die het helemaal niet met jullie eens is…” Als het lijkt alsof jouw argumenten niet gehoord worden, of de ruil waarover je onderhandelt staat je niet aan, blijf zelfs dan rustig en geef aan wat je bezwaar is met de onderhandeling. Als je je onder druk gezet voelt, zeg dat dan en doe een nieuw voorstel onder je eigen voorwaarden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=