66 Onderhandelen Onderhandelen is een onmisbare vaardigheid in de MR. Onderhandelen gebeurt wanneer partijen verschillende doelen hebben. Dit geldt heel vaak voor de verhouding tussen de MR en de schoolleiding. Allebei willen jullie een betere school, maar je bent het vaak met elkaar oneens over wat dat betekent of hoe je dat voor elkaar krijgt. In zo’n geval zul je moeten onderhandelen om tot een overeenkomst of afspraak te komen. Bij onderhandelen geldt voor iedere partij dat zij: • voordelen voor zichzelf (voor zijn eigen achterban) nastreeft; • probeert de andere partij tevreden te stellen; • de relatie met de andere partij ook voor de toekomst goed probeert te houden; • rekening houdt met de eigen achterban. Veel onervaren onderhandelaars – en dat ben je als scholier toch vaak – vertrouwen de andere partij te snel. Zij geven daardoor meer informatie weg of geven de andere partij sneller gelijk dan oorspronkelijk de bedoeling was. Een andere veelgemaakte beginnersfout is ruziemaken. Het enige resultaat daarvan is dat de sfeer verslechtert en de mogelijkheid op een goede afloop snel verdwijnt. Met andere woorden: aan samenwerken heb je het meest. Omdat leerlingen (en dat geldt vaak ook voor personeelsleden en ouders in een MR) vaak minder kennis hebben dan een schooldirecteur, is het beter om slim te onderhandelen en goed op de hoogte te zijn van wat je kunt winnen. Het volgende stuk gaat over het onderhandelen en wat je moet doen om een succes te behalen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=