LAKS

64 Stap 4: Ga in gesprek Uiteindelijk wordt de slag natuurlijk geslagen tijdens het daadwerkelijke lobbygesprek. Het ligt het meest voor de hand om één of meerdere mensen die in MR zitten te benaderen, of, als je verwacht dat zij moeilijk te overtuigen zijn, mensen die vertegenwoordigd worden door de geledingen. Als bijvoorbeeld de docenten in de personeelsgeleding je niet zo liggen, maar je kan wel een (groot) aantal docenten die niet in de MR zitten overtuigen, kan dat namelijk ook een manier zijn om druk uit te oefenen op de personeelsgeleding. Probeer in ieder geval iemand te benaderen waarvan je verwacht hem of haar aan jouw kant te kunnen krijgen. Het doel van een lobbygesprek is niet om iemand met trucjes te misleiden of om je anders voor te doen dan je bent. In eerste instantie is het belangrijk dat je achterhaalt hoe de ander ergens over denkt. Misschien kom je erachter dat iemand het in grote lijnen al met jou eens is! En anders kun je tijdens het gesprek proberen de ander kan overtuigen van jouw standpunten en oplossingen. Stap 5: Presenteer je standpunt Heb je één of meerdere medestanders gevonden, dan ga je je gezamenlijke standpunt presenteren aan de rest van de MR of aan de schoolleiding. Dien je voorstel bijvoorbeeld in als agendapunt bij de secretaris van de MR, of maak gebruik van je initiatiefrecht en maak je standpunt kenbaar bij het schoolbestuur. Omdat niet alleen jij (maar jij namens alle leerlingen) achter het voorstel staat, maar bijvoorbeeld ook ouders of docenten, zal je voorstel gegarandeerd serieus genomen worden. Samen sta je sterk!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=