LAKS

61 • Framing Framing is een term die uit het Engels is overgewaaid. In het Nederlands zou je het kunnen vertalen als “beeldvorming”. Framing is een overtuigingstechniek waarbij je je boodschap aanpast aan de ontvanger. Het idee achter framing is dat de één gevoeliger is voor andere dingen dan de ander Een voorbeeld: Stel, je wilt op school invoeren dat leerlingen hun docenten kunnen evalueren (dit noemen we LOD: Leerlingen Ontwikkelen Docenten). Het evalueren van docenten door leerlingen is op een aantal scholen een onderwerp van discussie, omdat sommige docenten vinden dat leerlingen niet in staat zijn om neutraal te oordelen over leraren. Deze docenten zien LOD als een middel waarmee zij afgerekend kunnen worden, of dat LOD een verkapte populariteitswedstrijd wordt. Als je op jouw school LOD wil invoeren, en je brengt je voorstel (framed) als een manier om docenten te vertellen hoe zij les moeten geven, dan heb je een grote kans dat docenten dit helemaal niet zien zitten! Je kunt het dus beter anders framen, door bijvoorbeeld te zeggen dat LOD een positieve manier van feedback is om de docenten te helpen hun werk nog beter te doen. Bouw extra argumenten in die de twijfels van potentiële tegenstanders kunnen wegnemen. Bijvoorbeeld dat de evaluaties kritisch beoordeeld worden zodat er geen flauwe evaluaties bij zitten (dus geen «door het kapsel van meneer van Dongen kan ik me niet concentreren!»). Een goed frame om je verhaal kan het verschil zijn tussen een positieve reactie en iemand beledigen!

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=