59 Stap 2: Weet wie de spelers zijn Als je met je MR-leerlingen een goed onderbouwd standpunt hebt, dan is het belangrijk om een plan uit te stippelen. Van groot belang hierbij is weten wie alle spelers in het veld zijn, oftewel, welke mensen zijn er allemaal betrokken bij datgene wat je wil bereiken, of wie zou je er allemaal bij kunnen betrekken? Een koffieautomaat voor leerlingen lijkt op het eerste gezicht misschien uitsluitend een zaak voor leerlingen, maar je kan ook de docenten erbij betrekken. In veel gevallen zijn de ouders in de oudergeleding (of ouders in het algemeen) ook prima bondgenoten. Ouders en leerlingen hebben namelijk vaak gezamenlijke belangen. Neem daarom altijd even de tijd om na te denken wie je eventuele bondgenoten kunnen zijn in jouw plan. Probeer na te denken over wat de belangen van die spelers zijn. Daarnaast is het ook goed om te weten met wie je allemaal te maken krijgt bij het indienen van je voorstel. In de meeste gevallen zijn dat de schoolleiding en de mensen in de andere geledingen van de MR, maar zijn er meer. Zodra je weet wie je potentiële mede- en tegenstanders zijn, kan je je strategie daarop aanpassen. Wie heeft de meeste overtuiging nodig of wie kun je eenvoudig tot je bondgenoot maken?. Maak bijvoorbeeld een lijstje met mensen die actief zijn binnen de school en/of de MR en die je van jouw standpunt denkt te kunnen overtuigen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=