LAKS

53 van alleen de leerlingen in de MR. Over de gang van zaken rondom het eten in de kantine heb jij als leerling natuurlijk wel een mening, maar het is belangrijk om ook de mening van de andere leerlingen mee te nemen. Laat na afloop ook weten wat je hebt gedaan met hun mening en wat je hebt bereikt. Nog een ander doel kan zijn om je achterban te activeren. Je wilt dat ze naar een feest komen, dat ze een enquête invullen, of dat ze meedoen met een actie. Je achterban activeren gaat een stuk makkelijker als je ze al hebt geïnformeerd en geraadpleegd: zij weten dat je hen serieus neemt en zullen jou daarom ook serieus nemen. Waar gaat het over? Je achterban heeft vaak behoefte aan informatie over concrete onderwerpen die de leerlingen raken. Bijvoorbeeld het eten in de kantine, de verbouwing van het schoolplein of een verandering in het herkansingsreglement. Soms, en zeker in de medezeggenschapsraad, krijg je te maken met onderwerpen die de achterban weinig interesseren. Denk bijvoorbeeld aan de begroting, formatie, fusies, etc. Je moet jezelf dan afvragen of je hierover je achterban wilt raadplegen of informeren. Vaak is informeren al genoeg, maar bedenk je wel dat het belangrijk is om in duidelijke taal te schrijven. Vertel wat het concreet voor de leerlingen zal betekenen en maak gebruik van pakkende voorbeelden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=