52 Wie is je achterban? Deze vraag lijkt eenvoudig: je achterban zijn alle leerlingen van de school. Maar niet iedere leerling is hetzelfde en daarom is het van groot belang om te kijken naar welke leerlingen er op school rondlopen. Je kunt bijvoorbeeld onderscheid maken tussen brugklassers, examenkandidaten, leerlingen die je kent, niet kent, leerlingen die op de fiets naar school komen of juist met de bus. Je bent natuurlijk zelf een leerling op school, maar dat betekent niet dat jij dezelfde problemen hebt als andere leerlingen. Het is dus belangrijk dat je éérst deze groepen op een rijtje hebt. Vervolgens kun je bedenken of je de hele achterban wilt benaderen, of slechts een bepaalde groep scholieren. Is het belangrijk dat elke leerling weet welk besluit er onlangs is genomen, of moet dit beperkt blijven tot een actief groepje leerlingen, of alleen de tweedeklassers? Wat wil je van je achterban? Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag. Vaak wil je de achterban informeren. Je wilt de achterban laten weten waar de MR zich mee bezighoudt, welke besluiten zijn genomen of welke grote veranderingen eraan komen. Dit kan door bijvoorbeeld de notulen openbaar te maken, posters op te hangen of een vlog te maken over de wat er is besloten op school. Je zet je in namens je achterban, dus je achterban heeft ‘t recht om te weten wat je doet. Naast het informeren van je achterban, moet je de achterban ook raadplegen. De mening van een grote groep leerlingen zegt meer over de gang van zaken op school dan de mening
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=