42 7. Borging: De meeste plannen zijn voor de lange termijn, en dan wil je niet dat alles na een jaar weer overboord gegooid wordt. Bij de invulling van dit blok stel je jezelf daarom de vraag: hoe zorgen we ervoor dat het plan uitgevoerd blijft worden?. Dit is een belangrijke vraag die vaak wordt vergeten. Denk daarom na over de volgende zaken: • Gaat het om een langdurige verandering of om een eenmalige gebeurtenis? Is het veranderen van systeem een eenmalige activiteit, of is dit een proces dat jaren duurt? Hoe lang zijn we van plan dit systeem te gebruiken? • Hoe dragen wij onze kennis over? Wordt dit gedocumenteerd in een overdrachtsdocument? • Hoe zorgen wij ervoor dat de verandering blijft? • Kan het schoolbestuur hier iets aan bijdragen? 8. Kosten: Een school heeft een beperkt budget en het is belangrijk dat geld voor onderwijs ook echt gebruikt wordt om het onderwijs te verbeteren. Het is daarom erg belangrijk om na te denken over: • Wat kost het precies? Waar gaan de meeste kosten in zitten? Het systeem zelf, het vervangen van apparatuur, of eventuele bijscholing van personeel? • Wie betaalt het? Is er budget vanuit de school, of moet het op een andere manier gefinancierd worden? • Kunnen wij iets doen om het goedkoper te maken? Zijn er goedkopere alternatieven? • Is er ruimte voor in de begroting van de school? Gaat dit niet ten koste van andere belangrijke zaken? • Kunnen we geld krijgen van externe financiers of subsidies? • Vinden we dat het plan het ook waard is om dit bedrag aan te besteden?
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=