LAKS

39 Anouk bedenkt vragen bij elk onderwerp. Het maakt niet uit als je het antwoord op je eigen vraag niet weet, als je maar vragen kan bedenken. Deze vragen wil je namelijk gaan stellen tijdens de vergadering. Aan de hand van de antwoorden die je krijgt, kun je beoordelen of je het wel zo’n goed idee vindt. 1. Probleem: Is er een probleem dat opgelost moet worden en wat is dat probleem? Om erachter te komen wat het probleem is kan je de volgende vragen te stellen: • Is er wel een probleem dat moet worden opgelost? Werkt het oude systeem niet goed, kunnen leerlingen momenteel moeilijk informatie zoals cijfers en roosterwijzigingen vinden? • Hoe weet je dat het een probleem is? Zijn er technische problemen met het huidige systeem? Klagen leerlingen hier geregeld over? • Wie heeft er last van dit probleem? Zijn dit de leerlingen, of hebben vooral docenten er moeite mee? • Wat wil je hiermee veranderen op school? Is de informatie hiermee duidelijker op te vragen? Bespaart het nieuwe systeem de school geld? Of tijd? • Wat gebeurt er als we deze verandering niet doorvoeren? Stapelen de problemen zich dan op? Lopen we achter op andere scholen in de buurt? Je hoeft niet alleen af te gaan op je eigen mening. Vraag medeleerlingen uit je klas of de leerlingenraad wat zij van het probleem en van de voorgestelde oplossing vinden. Gebruik gegevens uit een leerlingtevredenheidsonderzoek (bijvoorbeeld de LAKS-monitor), enquêtes en kijk wat je tegenkomt op internet, enz. Als je de mening kent van je medescholieren sta je ook sterker in de vergadering.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=