37 anders verlopen dan bij een vergadering van bijvoorbeeld de leerlingenraad. Het doel van een vergadering kan per keer verschillen; de ene keer ben je aan het brainstormen en de andere keer zul je met elkaar vooral informatie uitwisselen. De meeste vergaderingen gaan vooral om besluiten nemen. Wat elke vergadering in ieder geval gemeen heeft, is dat het altijd een actieve bezigheid is. Ook is iedereen gelijkwaardig. Dit betekent dat iedere deelnemer dezelfde rechten en plichten heeft. Iedereen mag agendapunten aandragen, het woord voeren en standpunten inbrengen. Maar van iedereen mag ook verwacht worden dat hij zich voorbereidt op de vergadering, de stukken gelezen heeft, op tijd komt, aandachtig luistert en niet door anderen heen praat. Scholieren in de MR hebben nog wel eens het gevoel dat hun mening minder waardevol is dan die van ouders en personeelsleden. Niets is minder waar: juist als scholier heb je een unieke kijk op dingen en krijg je de gevolgen van het schoolbeleid dagelijks mee. Soms moet je jouw mening gewoon harder laten klinken. Dat kan brutaal lijken, maar kan juist het verschil maken. Neem nog een keer het voorbeeld van het schooltenue: de leerling krijgt daar het meeste mee te maken. Als je als leerling je duidelijk uitspreekt wat je persoonlijke bezwaren zijn tegen het invoeren van een schooltenue, dan kan dat veel overtuigender zijn, dan wanneer bijvoorbeeld een ouder daar iets over zegt.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=