LAKS

v 181 artikel 31 - 33 Uit ervaring blijken deze artikelen vaak een vergaande discussie uit te lokken. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat in de huidige situatie het schoolbestuur de hoogste beroepsinstantie binnen de school is. Bij invoering van een geschillencommissie, zoals dat in deze artikelen wordt bepleit, zal het schoolbestuur zich voor een probleem geplaatst zien. Het bestuur moet namelijk een orgaan installeren dat onafhankelijk is en boven het bestuur zelf staat. Want de uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend. Daarom wordt in dit artikel een grote zorgvuldigheid nagestreefd, wat tot een tamelijk lange en ingewikkelde beroepsprocedure heeft geleid. In de praktijk gaan conflictsituaties vaak gepaard met emotionele spanningen. Achteraf blijkt vaak dat je door met elkaar te praten de zaak snel bijgelegd kan worden. Ook bemiddeling van de mentor - in de meeste gevallen een buitenstaander – kan helpen met het vinden van een oplossing. Dat is de reden waarom artikelen 31 en 32 zijn opgenomen in het statuut. De geschillencommissie is er alleen om in gevallen van hoogoplopende conflicten een oplossing te bieden. De samenstelling van de commissie zal ook vaak ook een punt van discussie vormen. Het is mogelijk dat bijvoorbeeld een conciërge een plaats opeist in de commissie; het statuut geldt voor iedereen op school. Ook de grootte en/of het aantal leden per geleding in de commissie kan voor onenigheid zorgen. Houd in de gaten dat als er voorstellen tot wijziging van de samenstelling worden ingediend dat de onpartijdigheid van de commissie gewaarborgd blijft.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=