179 artikel 25 Dit artikel is bedoeld om de gewone zaken van het schoolleven ordelijk te laten verlopen. In dit reglement kunnen de absentieregels, het rookverbod, de corveediensten en andere regelingen komen te staan. Dit ordereglement dient nageleefd te worden tijdens de schooluren, in de schoolgebouwen en op enig ander terrein dat onder verantwoordelijkheid van de school staat. artikel 26 Van ongewenste intimiteiten is sprake, als een leerling(e) door verkeerd gebruik van gezag of dwang, uitdrukkelijk tegen zijn wil wordt gedwongen seksuele handelingen te ondergaan en/of in de schoolsituatie wordt geconfronteerd met woorden of daden op seksueel gebied waarvan betrokkene duidelijk laat blijken en/of de pleger redelijkerwijs moet begrijpen, dat betrokkene deze ongewenst vindt. Het aanwijzen van een vertrouwenspersoon, die vertrouwen heeft van alle geledingen, is een goede mogelijkheid om maatregelen tegen deze problematiek beter uit te werken. artikel 27 Naast alle rechten heeft de leerling natuurlijk de plicht de lessen van zijn lesrooster te volgen! artikel 28 Een goede rechtspositie betekent dat je weet waar je aan toe bent; dit geldt ook voor de consequenties van het te laat komen. Het LAKS wil geen uniforme regeling t.a.v. dit probleem opstellen. Voorbeelden van regelingen zijn er namelijk genoeg. Als je via google zoekt op ‘schoolregels’ + ‘te laat komen’ kom je tal van voorbeelden tegen. Belangrijk is dat iedereen door de regel weet waar ze aan toe zijn wanneer je te laat komt en dat de regel voorkomt dat er met twee maten gemeten wordt.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=