173 de schoolkrantredactie en je moet ervan verzekerd zijn dat iedereen op school de krant krijgt. artikel 8 Dit artikel zal bij de behandeling in de docentenvergadering en/of medezeggenschapsraad op veel commentaar stuiten, aangezien het (wan)gedrag van een docent hiermee op een effectieve wijze aan de kaak kan worden gesteld. Dit is dan ook de reden waarom dit artikel is opgenomen in het leerlingenstatuut. Er dient namelijk een preventieve werking vanuit te gaan. Dat wil zeggen dat de docenten nu beter zullen opletten op wat zij in de klas doen en laten. Wil je met succes een beroep doen op dit artikel, dan zal je je klacht met zeer goede argumenten moeten versterken, gezien de ruime bepalingen in het artikel. artikel 9 Zoals in de algemene inleiding staat vermeld, kent het leerlingenstatuut zowel rechten als plichten. Dit artikel is zo’n plicht. Kennisoverdracht, zoals die gedurende de les plaatsvindt, is een kwestie van samenwerking tussen docent en de leerlingen. De docent heeft de plicht de les goed voor te bereiden en duidelijk te presenteren (zie artikel 8) en de leerling heeft de plicht om zich ervoor in te zetten dat de docent niet gestoord wordt in het ten uitvoer brengen van zijn plicht. Oftewel, de leerling is verplicht de ordehandhaving van de docent te respecteren en de les te volgen. artikel 10 Aangezien dit een modelstatuut voor veel scholen is, moet je dit artikel, net als de meeste andere, eerst toepasbaar maken voor jouw school. Niet iedere school kent namelijk oefentoetsen of proefwerken en ook de inhoud van deze begrippen kan per school verschillen.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=