172 artikel 4 De procedure, zoals die hier beschreven staat, is de meest gebruikelijke. Indien in de medezeggenschapsraad overeenstemming is over het voorgestelde leerlingenstatuut staan alle geledingen die binnen de school vertegenwoordigd zijn, achter het voorstel. Het is verstandig als leerlingen zelf het initiatief nemen tot het opstellen van een leerlingenstatuut. Het leerlingenstatuut handelt tenslotte over de rechtspositie van de leerling. Je kan door middel van het schrijven van een slim leerlingenstatuut een betere positie van de leerlingen bewerkstelligen. Ook kan je hierover onderhandelen met het schoolbestuur. artikel 5 Het opnieuw bespreken van het leerlingenstatuut na een periode van twee jaren lijkt een hoop overbodig werk. Het is echter noodzakelijk want als er in die twee jaar dingen veranderen dan heb je nieuwe regels nodig, ook is het goed om telkens opnieuw te onderhandelen, niets is voor eeuwig. Ook is het wettelijk verplicht om elke twee jaar opnieuw het statuut vast te leggen. Kijk of het oude statuut nog actueel is en/of ietsjes beter kan. artikel 6 Dat het statuut bindend voor alle geledingen moet zijn, is een logische zaak. Anders heeft het statuut geen waarde. artikel 7 Publicatiemogelijkheden zijn bijvoorbeeld: overhandigen tegelijkertijd met de rooster uitreiking of bij het ophalen van de boeken. Ook kan het op goed zichtbaar publicatiebord worden gehangen. Het beste is als het als pdf-bestand toegankelijk is via de website van de school. Een publicatie in de schoolkrant is een ander alternatief, hoewel er dan wel toestemming moet worden gevraagd aan
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=