LAKS

106 2. De klachtencommissie beslist eerst of je klacht in behandeling wordt genomen. Dit gebeurt niet als je bijvoorbeeld een andere procedure had moeten volgen. Ook onderzoeken sommige commissies (in ieder geval die van Onderwijsgeschillen) of mediation tussen partijen een oplossing kan bieden. 3. Als de klachtencommissie de klacht wel in behandeling neemt, zal degene over wie de klacht gaat, eerst om een schriftelijk antwoord worden gevraagd. 4. Dat zogeheten ‘verweer’ krijg je als klager ook te lezen. 5. Als de commissie voldoende informatie heeft, volgt een hoorzitting. De klager en de verweerder mogen dan hun verhaal toelichten. 6. Daarna geeft de commissie schriftelijk een oordeel. De commissie kan de klacht ongegrond verklaren. Dat betekent dat de commissie vindt dat je klacht niet terecht is of dat je onvoldoende hebt kunnen bewijzen dat de gebeurtenissen echt hebben plaatsgevonden. Als de commissie overtuigd is van jouw gelijk, wordt je klacht gegrond verklaard. Vaak worden klachten deels gegrond en deels ongegrond verklaard. 7. Soms doet de commissie nog een aanbeveling aan het schoolbestuur, waarin bijvoorbeeld staat welke maatregelen het bestuur kan nemen zodat soortgelijke situaties niet meer kunnen voorkomen. Het bestuur mag het oordeel en aanbevelingen (samen ook het advies genoemd) naast zich neerleggen, al gebeurt dat meestal niet. Een advies van de klachtencommissie is namelijk niet bindend. 8. Je krijgt als klager het advies te lezen. Het schoolbestuur moet bovendien aan de klachtencommissie, de medezeggenschapsraad en aan jou laten weten wat er met het advies wordt gedaan.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=