LAKS

105 Klachtenregeling Problemen zijn er om opgelost te worden, en de beste en snelste manier om een probleem op te lossen is natuurlijk door er samen – zonder klachtenprocedure – uit te komen. Een klachtenprocedure kost namelijk veel tijd en energie. Ons advies is om altijd eerst te praten met de personen die betrokken zijn bij het probleem, of anders met de mentor of de vertrouwenspersoon binnen de school. Ook kun je bij conflicten een mediator inschakelen, dit is een persoon die gespecialiseerd is in het bemiddelen van conflicten. Soms lukt het niet om het probleem binnen de school op te lossen. In dat geval is een klacht indienen bij de schoolleiding of bij de klachtencommissie het laatste redmiddel. Elke school is wettelijk verplicht een klachtenregeling op te stellen en een klachtencommissie in te stellen of zich aan te sluiten bij een regionale of landelijke klachtencommissie. Hier kan elke leerling terecht. Hoe de klachtenregeling eruit ziet of wie er in die commissie zitten, verschilt per school. In de schoolgids moet beschreven staan hoe de klachtenregeling op jouw school er uit ziet. De procedure wanneer je een formele klacht indient verloopt over het algemeen als volgt: 1. Een klacht moet schriftelijk worden ingediend. Daarbij moet je zo duidelijk mogelijk omschrijven wat je klacht is en om wie het gaat. Als het mogelijk is, moet je je klacht onderbouwen met verslagen van gesprekken of getuigenverklaringen.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=