103 Sociale veiligheid en sfeer Al is het onderwijs op je school nog zo goed geregeld, als scholieren zich niet veilig voelen op school dan is het snel gedaan met de resultaten, om nog maar te zwijgen van de sfeer. Een veilige omgeving en een prettige sfeer op school is een basisvoorwaarde voor leerlingen om te kunnen leren. Onder de term sociale veiligheid verstaan we het gevoel van bescherming tegen gevaar of dreiging dat veroorzaakt wordt door menselijk handelen. Als scholieren (of andere mensen binnen de school) zich niet veilig voelen, dan komt dat vaak door pesten, buitensluiting of een onprettige sfeer. Scholen zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor een sociaal veilige leeromgeving. De Inspectie van het Onderwijs controleert of scholen hier een goed beleid op voeren. Je school is dan ook verplicht om te onderzoeken of leerlingen zich veilig voelen. Een goed instrument om de sociale veiligheid te meten is de LAKS-monitor. Dat is een enquête die het LAKS jaarlijks organiseert. Ongeveer 100.000 scholieren vullen hem jaarlijks in. Hierin worden (naast heel veel andere vragen) elf vragen gesteld over de veiligheidsbeleving van scholieren. Alle resultaten worden bekend gemaakt op het internet; je kan dus precies zien hoe je medeleerlingen zich voelen op school. Controleer of je school al mee doet. Het bevoegd gezag moet zich aanmelden via www.laks-monitor.nl. Nu zul je misschien denken, “wat kan de MR hier nu in betekenen?” Je kan een initiatiefvoorstel indienen bij een overlegvergadering om deel te nemen aan de monitor. Het is inderdaad niet eenvoudig om de problemen rondom pesten en veiligheid aan te pakken, maar met resultaten van de enquête heb je alvast inzicht in hoe er
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=