LAKS

100 specifieke ondersteuningsvraag van de leerling, kan de school het volgende doen: • De eerste weg is dat de school extra ondersteuning vraagt bij het samenwerkingsverband zodat de school de leerling wel goed passend onderwijs kan geven. • Als dat niet mogelijk is, is er een tweede weg. De school regelt in overleg met ouders en een andere (gespecialiseerde) school dat de leerling daar wel bij hem of haar passend onderwijs kan krijgen. • Als dat ook niet lukt, kan als laatste mogelijkheid gekeken worden of een school voor voortgezet speciaal onderwijs dit wel kan. Van belang is dat ouders en leerlingen weten welke ondersteuning voor welke leerlingen de school kan verzorgen. Dat betreft de kwaliteiten van leraren, specifiek lesmateriaal of aanpassingen in het gebouw en evt. extra specifieke kennis in de school (over bijv. dyslexie, dyscalculie, autisme, etc.). De school moet dit opschrijven in het schoolondersteuningsprofiel. Daarin staat wat de (on)mogelijkheden van de school zijn om leerlingen extra ondersteuning te geven. Ook staat erin voor welke leerlingen de school in de toekomst eventueel wel de extra ondersteuning kan geven. De MR van de school heeft adviesrecht over het schoolondersteuningsprofiel.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=