Carmen

Gisteren zat ik op Facebook en kwam deze stelling langs:

Het vak geschiedenis is het meest nuttige schoolvak wat er is zodra je er serieus aandacht aan gaat besteden want dat is, samen met maatschappijleer het ENIGE vak waar kinderen wordt geleerd dat er heel veel verschillende denkwijzen zijn (geweest) en die vrijwel allemaal bestaansrecht dienen te hebben, waardoor dat in mijn ogen nog 5000x zo nuttig is als wiskunde of een vreemde taal.
 
Dit zette me aan het denken… Is het momenteel echt zo dat het huidige onderwijs in Nederland al het creatief denken vakkundig uit kinderen sloopt en elke leerling gedwongen word hetzelfde te leren? Is er geen ruimte is voor fatsoenlijke zelfontplooiing?

In De Correspondent werd laatst geschreven “Uiteindelijk wordt de samenleving altijd gemaakt. De vraag is alleen wie de samenleving maken, en hoe zij haar maken”. Kunnen we de lessen niet meer richten op de maatschappij in plaats van de individu? Onderliggende verbanden en inzichten zien en krijgen in plaats van grijze jaartallen stampen zonder enige creatieve inzichten te leren?

Leer mij dus maar eens hoe we nou eigenlijk met elkaar zouden moeten omgaan.